woensdag 29 november 2017

Mij een biet!

Altijd als ik wakker word zonder wekker, dan sluit ik met mijzelf een weddenschapje af. Hoe laat denk je dat het is? En meestal heb ik het wel goed. Tenzij ik zie dat het nog heel erg donker is buiten en ik verlies. Door de week probeer ik op een vaste tijd aangekleed en klaar voor de dag beneden te zijn.

Werd een beetje raar wakker - ik droom wat af - , maar besloot dat dit maar een momentje was en dat ik lekker ging douchen en de dag beginnen. Gisterenavond voor het slapen gaan nog even naar filmpjes van mijn kleinkind gekeken. Wat een heerlijkheid!

Zo gezegd (dag beginnen) zo gedaan en wat denk je daar eigenlijk weinig bij na, dat je opstaat - de nacht levend bent doorgekomen, dat je benen werken en je zelfstandig uit bed kan komen en dat er dan ook nog heerlijk warm water uit de douche komt. En zou ik de kachel opendraaien in de ochtend, dan doet de verwarming het ook nog!

Daarna administratie gedaan - heb een aantal vaste dagen in de week hiervoor en werk mijn excel-sheets nauwkeurig bij.  Of neen...daarvoor eerst meegedaan met Heel Holland Hijgt. Dan heb ik in ieder geval een beetje beweging en worden mijn spieren en gewrichten ook wakker. Iedere dag iets langer meedoen.

Dus administratie weer op orde en zorgen over iets van het U WV een beetje gedempt. Laat je niet gek maken Citroen! Kijk naar alles wat er wel goed is gegaan.

Weer even op het trapje gestaan om ook de bovenste lamellen van de luxaflex (die is al meer dan 30 jaar oud schat ik; ik had ze overgenomen van de vorige bewoonster en toen blij dat ik even niet hoefde na te denken over gordijnen uitzoeken en kopen want ik budget nihil) te kuisen. Ze zijn zo oud dat ze waarschijnlijk volgend jaar weer hip en trendy zijn hahaha!

En schoon.

Ook op eigen Actielijst een meerwekenplan gezet; alle tapijttegels naar zolder sjouwen. Ieder keer een stapeltje. Want ga ik in chaos denken dat dit NU NU NU moet, dan doe ik of teveel of niets. Door alles in behapbare of draagbare stukjes te hakken blijft het te doen.

Koffie gemaakt wat ik ooit bij Gerlinde las: Bullet koffie = klontje roomboter met de staafmixer door verse koffie mixen. Dan heb je lekkere koffie met een schuimlaagje. Drink mijn koffie altijd zwart, maar varieer graag met smaakjes door kaneel toe te voegen of in het weekend Sojamelk op te kloppen en een Koffieverkeerd te maken. En wat een vriend me ooit leerde pas ik ook nog altijd toe: je mok of kopje voorverwarmen door gekookt water in de kop te gieten en dit even te laten staan. Heerlijk!

Tijdens de koffie ook wat make-up opgedaan. Dan voel ik me verzorgd, naast schoongewassen. En altijd oorbellen in. Altijd.

Dit weekend viert dochterlief de verjaardag van kleinkind. Gratis parkeren bij haar voor de deur, wat in de hoofdstad bijzonder is en voor gasten van buiten een vanzelfsprekendheid. Dus spaar ik mijn OV-saldo een beetje op, zodat ik zonder een aanslag op mijn budget naar ze kan reizen.

Bij veel dingen is het handig om te blijven nadenken. Dat betekent ook dat ik niet zomaar impulsief kan besluiten om even ergens heen te gaan. Want dat heeft dan weer invloed op de rest van de maand. Maar gelukkig zijn er soms acties van goedkope NS kaartjes of zo als onlangs goedkope buskaartjes van de busmaatschappij en zaak is om daar dan wel aan mee te doen, want dat scheelt echt heel veel. Voor maar € 1,50 naar bijvoorbeeld het Rijksmuseum heen en terug reizen...wie doet me na?

Ok...diegene die om de hoek woont waarschijnlijk en gewoon kan lopen. Duh.

Oh ja...lopen. Maar even gaan doen dus.

Niet te geloven, maar ook net nog een eind gewandeld. Als ik mijn timer zet en hij gaat af dan denk ik; oh...ben ik al helemaal hier?? En weet dat ik nog zo'n stuk kan lopen (terug of verder), want nog energie en wat belangrijker is; zin.

Op de terugweg langs het winkelcentrumpje. Daar mijn OV vast opgeladen voor komend weekend. En even door de supermarkt, want ik wilde nog een salade maken, maar alle groenvoer was opgegeten. Zag een zakje gesneden rode bietjes met 35% sticker, dus die was voor mij want herinnerde me een heerlijk recept van een Deutsche Freundin.





Bij de voorgebakken pannenkoeken greep een Zwarte Piet in vol ornaat naar de spekpannenkoeken.

Ik wilde nog roepen dat hij zeker ook vandaag Sint Pannenkoek ging vieren, zoals ik las op dit blog: Klik maar dan Lees wat voor dag het vandaag is!, maar hij keek nogal alsof hij op de roe was gaan zitten. Anaal beperkt zeg maar. Grappig dat niemand van de volwassenen moest lachen, maar kinderen blij omkeken.

Het voelt allemaal prettig vandaag. Iets willen en het ook kunnen en het dan ook nog eens doen.