zondag 30 april 2017

Goed Volk

Neem de uitzendingen van Goed Volk op de Belg altijd op, dan kan ik ze rustig bekijken als ik tijd en zin heb.

Deze week was Jeroen te gast bij De Chassidische Joden van Antwerpen en wel bij de familie Hoffman, die diverse winkels en restaurants in een straat hadden, waardoor ze zeiden dat de meeste mensen vertelden dat dit de 'Hoffmanstraat' was.

Interessant om te zien hoe zij hun orthodoxe leven indeelden. Hun spijswetten en hun manier van kleden en hoe de familie een partner uitkiest (moest direct denken aan dat liedje...Matchmaker, matchmaker...)



Jeroen maakt deze reportages met een ingetogenheid en bescheidenheid die me enorm aanspreekt. Amai...ik mag Jeroen graag zien. Al versta ik hem soms niet goed. Maar dat kan ook aan mijn oren liggen.

Weet niet of het aan de Oranjebitter lag of gewoon de emotie van Jeroen, maar het liefdevolle afscheid daar sprongen de tranen bij hem en bij mij in de ogen.

Hij maakt dan in de week ook altijd een gerecht gebaseerd op wat hij die week heeft gezien of gekookt.

Dat was deze week Cholent, een stoofgerecht wat veel rond de Pasen wordt gemaakt met vlees en bonen, wat lekker uren staat te pruttelen.

Kreeg trouwens dit weekend van mijn dochter een heerlijke portie Rendang met zilvervliesrijst mee. Die Rendang had ze zo'n 3,5 uur laten sudderen. Het was dan ook, zoals Jeroen zou zeggen: Zalig he.

Ook was Jeroen een tijdje terug op een boerderij in Noord-Frankrijk waar 4 broers op leeftijd samen woonden. De vijfde woonde op zichzelf. En zou je denken dat het allemaal eenvoudige boertjes van buuten waren, dan vergis je je. Er was een broer die van reizen hield en overal was geweest, er was een broer die filosofie lesgaf en een broer die in de ICT had gewerkt. Mooi portret. Jeroen vroeg hoe ze hun leven zo konden leven - "Gewoon, elke dag weer een dag". Of hoe ze dachten over doodgaan. Allez...eerst gaat de ene, dan de andere en uiteindelijk blijft er een over. Net de 10 kleine negertjes zei hij.

Wat grappig was dat ze veel groenten lekker lang laten koken. Boontjes een uur, want ze moesten wel goed gaar zijn. Je zag Jeroen kijken en denken.

Afbeeldingsresultaat voor goed volk 4 broers

Mooie tv. Veel rustiger voor het hoofd dan DWDD. Ik kan dat laatste programma niet meer zo goed verdragen en kijk het nog zelden. Ik denk dat de sjeu er een beetje af is. Altijd stoppen op je hoogtepunt lijkt me een goed streven.









4 opmerkingen:

Luz zei

Ik kan je van harte de NDR aanraden, zelfs als je geen Duits spreekt/verstaat toch heel rust- en hoopgevend.
Mooie plaatjes en oprecht idealistische mensen...het Leven is de moeite waard!

Mirjam Kakelbont zei

DWDD heb ik laten vallen. Ik kijk er niet meer naar. Het is één en dezelfde kliek aan tafel en de gesprekken begonnen me te vervelen. Matthijs die nooit een eigen mening heeft...
Goed Volk ken ik niet maar als ik het zo lees is het zeer de moeite waard.

Ivy zei

Lijkt me een mooi programma, dat Goed Volk. Ga het eens opzoeken, want ken het niet.
DWDD kijk ik gemiddeld eens per week, maar bijna altijd vraag ik me vaak af wat die side-kicks daarbij doen. Ze vragen of zeggen nauwelijks iets.

Petr@ zei

Ik heb het nog nooit gezien en je weet ik ben ook fan van Jeroen!
Het is jammer dat het niet ondertiteld wordt want ik versta hem ook niet altijd en hij kan juist heel grappig zijn.