zaterdag 11 juni 2016

Mohammed Ali Zwijmel

Verleden week overleed Mohammed Ali en gisteren was zijn grootse afscheid. Ik vond hem altijd een bijzondere man.

Mooi, krachtig en zelfbewust. Tegen het arrogante aan.

Herinnerde me hoe mijn vader me uit bed haalde toen ik 10 was,  om - voor mijn gevoel - midden in de nacht naar een bokswedstrijd te kijken, met mijn broertje. Kan me daar niets meer van herinneren, alleen dat het een bokswedstrijd was die kennelijk heeeel belangrijk was. Dat was de wedstrijd in 1971 tegen Joe Frazier.

Ik zag gisteren een stukje van zijn afscheid en raakte ontroerd toen ik Will Smith zag. Wat lijkt mijn zoon op die acteur. Alleen is mijn zoon leuker haha.. Maar hoe Will zijn mond hield, daarin zag ik hoe mijn zoon eruit ziet bij verdriet; zoals toen hij de kist van zijn Opa droeg.  En dat raakte me. 

Dan springt mijn brein van de ene plek naar de andere. Begrafenis, Vader, kinderen, familie, generaties. Wonderlijk hoe je brein kan meanderen. 

En hoe Mohammed als gelovige Moslim stierf. Een stuk milder in zijn overtuigingen dan toen hij als jonge man overstapte naar de Islam. Allemaal interessante ontwikkelingen. 






Dus vandaag een heel fout nummer, maar wel een nummer waarbij ik direct aan boksen denk. Waar ik verder niets mee heb en zeker niet met Rocky I, II of VIII of deel XIII.  En grappig hoe door allerlei kruisverbanden Mohammed Ali terugkomt in mijn leven.  De wereld is klein. 




12 opmerkingen:

Albert y Mara zei

Wij noemen dit vaak kruisbestuivingen. Door een bepaalde gebeurtenis wordt je weer herinnert aan herinneringen uit je eigen leven.
Opmerking: "Waarom je verontschuldigingen voor je muziekkeus en daar nog aan toe voegen, het is een foute???"
Alsof je als klein meisje van 10, of als vijftiger nu, er dan niet bijhoort. Dit deed ons beiden glimlachen.
Fijn weekend en reggae lekker ontspannen met ons mee.

Anoniem zei

Oef, boksen, nee daar heb ik niets mee. Wel mooi hoe je gedachten inderdaad van het een naar het ander kunnen springen of slingeren. Bedankt.

Anoniem zei

De invloed van Mohammed Ali...ja echt wel. Mohammed Ali en Bruce Lee. Ik heb gebokst, dat was toen vrij uniek, een boksende vrouw. Daarbij mijn kruisbanden gescheurd en knie beschadigd en daarna ging het niet meer goed, en werd ik sportjuf.

Luz zei

Heb zelf niks met Mohammed Ali of boksen, of sport in het algemeen haha.
Wel herkenbaar wat jij schrijft over de gelijkenis van jouw zoon en Will Smith.
Ik heb het altijd met Aziaten die verdrietig of ontroerd zijn, die doen precies hetzelfde als mijn zoon. Gek is dat toch he, zit gewoon in de genen blijkbaar.

Ria zei

Ik heb totaal niets met boksen, maar de gedachtenwisseling vind ik boeiend

groetje, Ria

Mirjam Kakelbont zei

Met boksen heb ik weinig. En dus ook niet met Mohammed Ali, maar wat hij presteerde vond ik knap! Zijn arrogantie maakte hem geestelijk oersterk. Ongetwijfeld een bijzondere man. Bijna net zo bijzonder als je zoon (-:

MelodyK zei

ik heb nooit iets met sport gehad, integendeel ik haatte het. Nou is haat een gevoel dat ik heel bewust niet meer wil voelen want de enige die ik daarmee benadeel ben ik zelf... maar er gaat nog steeds zo weinig mogelijk van mijn spaarzame energie naar die *lelijk woord* ;-)

Fijn weekend liefs.

Dwarsbongel zei

Die muziek ken ik natuurlijk, maar had ik nog nooit met boksen in verband gebracht. Boksen is zeker niet mijn sport en ik zap eigenlijk altijd als ik het tegenkom op TV.
Ik realiseer me eigenlijk nu pas wat Mohammed Ali voor de emancipatie van de Afro-Amerikanen gedaan heeft, en wat hij bereikt heeft buiten de boksring...

klaproos zei

ach ja, wat een prachtige man was dat,
ik heb niks met boksen, maar zijn overtuiging vond ik wel gaaf

Ariadnesdraad zei

Ali zou dit muziekje wel waarderen. Ik vond hem nog het strafst toen ie, al zwaar ziek, nog wel in het openbaar verscheen...

Joanne zei

Een mooi logje, jouw mijmeringen. De muziek raakt mij minder, jouw woorden des te meer.

Liefs Frederique

koppieop zei

Net als de meesten die vóór mij reageerden, heb ik ook geen sympathie voor boksen als beroep - want dan is het geen sport meer. Zo wist ik van Mohammed Ali dan ook alleen dat hij een fenomenale kampioen is geweest. Totdat ik kortgeleden op youtube een waardevol video-tje tegenkwam dat ik echter niet heb teruggevonden. Wel wil ik twee anecdoten doorgeven die ook veel over deze man zeggen:

----Ali tells a story of winning an Olympic gold medal in Italy and returning to the U.S. a champion, only to be denied service at a local five-and-dime store because he is black. This was the moment he decided to become a social activist. ---

===Ali has championed many issues relating to civil rights and racial equality. He also stood up against the U.S. war in Vietnam and refused to be drafted. The incident was highly controversial at the time and Ali even took his case as high as the U.S. Supreme Court where he was acquitted of all charges. He said:

I ain’t got no quarrel with them Viet Cong… No Viet Cong ever called me nigger.===

Groet!