zaterdag 16 april 2016

Werk zwijmel

Op mijn werk was een collega, net uit het ei, aan het vertellen hoe hij mooie sneakers had besteld. "Maar" € 300,--. Dat is zo'n beetje 33% van mijn netto maand-inkomen. En hoe hij iedere maand al zijn salaris opmaakt. Tsja... En natuurlijk zo'n jas met een Canadese gans erop. Die schijnen ook mega duur te zijn. Ongeveer 2,5 x de prijs van zijn sneakers. Ja, dan gaat je salaris hard.

Woont hij nog lekker thuis bij zijn ouders en kennelijk hoeft hij niets bij te dragen qua kostgeld of iets. Wat een leventje he..

Andere collega's keken hem gelukkig wel aan met een blik van dat hij niet weet hoe goed hij het heeft, want zo'n ruim budget hebben wij niet en we verdienen allemaal hetzelfde geweldige uurtarief.

Ik loop nu al een bijna een heel jaar op dezelfde schoenen. Ook sneakers en ook erg mega hip uitziend (hahah), maar gratis gehad van zoonlief uit de USA.  Dus misschien denken mensen ook wel dat het geld me op de rug groeit.

Kan mijn zomerjas gelukkig zo van zolder halen en ik doe niet mee aan elk jaar een nieuwe jas (deed ik ook niet toen ik wel genoeg inkomen had), dus dat is heerlijk. Zo direct even wat boodschappen halen voor de komende week en ook dat KAN ik gewoon nog doen. Dus zo slecht heb ik het nog niet.

En blij dat bij de Turkse supermarkt de amandelen in de sale waren. Die zijn relatief duur, maar ik vind het gezonde tussendoortjes, dus koop ik ze wel. Keuzes maken heet dat.







15 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen wonder dat hij van die dure dingen kan kopen. Wat een gemakzucht. Wel vreemd dat hij er zo mee te koop loopt.
Knap hoe jij alles doet. Toepasselijk nummer.

Joke zei

Mooi nummer. Tja, die jonkies hebben het maar makkelijk tegenwoordig. Wel dom overigens dat hij niet een beetje spaart van zijn maandgeld. Zouden zijn ouders hem dat niet verteld hebben? Dat het handig is om wat opzij te zetten voor later, als je niet meer bij je ouders woont en je behalve je huur, ook nog je eten moet bekostigen?

Anoniem zei

Zo iemand kan de toekomstige jongeling met hoge schulden worden als hij/zij niet oplet!

Unknown zei

Wat een oordelen zeg, laat hem er lekker van genieten zo lang het nog kan.
Ik kocht een verschrikkelijk leuke jas (goed en duur merk) voor 12 euro op MP.
Heel erg blij mee.
Linda

Ria zei

Dit zijn de jongens/meisjes die je later,wanneer ze het zelf moeten oplossen, regelmatig bij Halt of jeugddetentie aantreft.
Mooi nummer en heel toepasselijk

Groetje, Ria

Petr@ zei

Gelukkig hangen mijn jongens helemaal niet aan merkartikelen.
Scheelt een hoop geld inderdaad, kun je ook nog wat sparen, leuk voor later!
Maar ja verstand komt met de jaren, moet je maar denken.
Fijn weekend!

Unknown zei

wat een NONSENS!
Zoals Petra schrijft: verstand komt (meestal) met de jaren.

linda

Ivy zei

Bij Halt o.d. zul je dit soort lui niet treffen, denk ik, maar het is wel een naïef en oppervlakkig 'kuiken'.
Hopelijk komt z'n gezonde verstand en realiteitszin met de jaren en hoeft hij niet door schade en schande te ondervinden hoe jij met z'n zuurverdiende centen moet omgaan.

Ivy zei

.... hoe hij, moet het natuurlijk zijn

Trees zei

Domme ouders, dat denk ik dan! Breng zo'n joch de waarde van het geld bij! Laat hem zijn eigen dure spullen kopen. Hoewel, dat is ook geen garantie hoor. Bij mijn dochter supergoed gelukt. Maar mijn zoon was ook makkelijk en kwam vroeger altijd geld tekort. Met vallen en opstaan werd hij wijzer, sinds hij een gezin heeft doet hij het heel goed. Moet ook wel. Dus de basis die hij had heeft toch meegewerkt en hij heeft nu alles goed op de rit.
Kostgeld hebben ze wel betaald, maar werd door ons opgespaard. Wisten ze niks van. Toen ze het huis uitgingen hebben ze het allemaal teruggekregen. Een extraatje bij de start naar een nieuw leven.
Toepasselijk nummer hierbij Cellie!
Fijne zondag!

natasja zei

Oei... ik snap niet zo heel goed dat, ook al kan je het eraan uitgeven... dat je het eraan uitgeeft. En dan bedoel ik niet je amandelen, maar die dure schoenen.
Maar ja, ook dat is een keuze.

Loudi zei

Nou en. Ik zou me hier helemaal niet druk over maken. Een jongen die nog bij zijn ouders woont en geld uitgeeft aan dure kleren. Dat moet hij zelf weten. Als ik aandacht zou besteden aan mensen die een groter inkomen hebben dan ik of die hun geld, in mijn ogen dan, verspillen , zou me dat energie kosten die ik beter voor iets anders kan gebruiken. Wees wijzer.

Nietzomaarzooo zei

Ik maak me daar niet druk om; ik verwonder me gewoon over het verschil in uitgavepatroon. De een omdat het kan, de ander omdat het niet kan.

Dwarsbongel zei

Ach, als je net uit de dop komt moet je nog wennen aan het harde daglicht. En als je ouders dat voor je afschermen, dan is dat alleen maar uitstel van de confrontatie met de werkelijke wereld... Mooie toepasselijke video!

Joanne zei

Heerlijke zwijmel. Lang niet gehoord.Wij hebben onze kinderen altijd goed ingelicht over financiën. Dat ze er weinig mee deden..... tja. Toen ze eenmaal op zichzelf woonden kwamen ze er snel achter dat het leven niet goedkoop is en dat de koelkast niet uit zich zelf gevuld wordt.

Liefs Frederique