dinsdag 4 maart 2014

Warmtebron

Zonnige ochtend vandaag en vanochtend bedacht ik me dat als ik andere resultaten wil  krijgen, ik dingen anders moet doen. Niet wereldschokkend, maar een kleine verandering kan het verschil al maken tussen lummelen en een lekker voldaan gevoel.

Dus hoppa, na de plas niet nog even terug in bed en e-mail checken en het nieuws bekijken, maar bed opmaken, douchen en sportkleding aan. Daarna Steppen met mevrouw Cher, omkleden en dan even tijd voor Groene Thee en mijn gratis V olksrant. Waar je niet vrolijk van wordt, althans van de inhoud - was het niet honderd jaar geleden dat door nationalistische gevoelens en onderdrukking daarvan ook een wereldwijde brand ontstond - maar goed.  Hoeveel heeft de wereld daarvan opgestoken. Niets.

Maar aangezien ik me heb voorgenomen luchtiger te leven, me niet alle leed van de wereld op de schouders te nemen, stop ik de gelezen krant bij de stapel Oude Kranten en ga wat gras tussen mijn tegels verwijderen. Direct resultaat en nog heerlijk buiten ook. Ook leuk om te bedenken dat ik een stuk tuin op de schop ga nemen en wat en hoe ik dat ga aanpakken. En dat ik dat nu kan doen, juist omdat ik nu geen betaald werk heb. Tel je zegeningen zeg maar.

De tuindeur staat lekker open, de lucht is blauw en over mijn huis vliegen vanochtend een aantal Boeings. Zo mooi om te bedenken dat die bestuurd kunnen worden door dames en heren die ik ken. Zoonlief vliegt een andere route, maar hij vliegt in ieder geval. Dat is toch iets om heel erg warm van te worden in deze tijd van jeugdwerkeloosheid.

Waar ik ook warm van werd was het bericht van mijn vorige energieleverancier. Zoveel geld terug? Ik wist dat ik mijn premie uitgekeerd zou krijgen, maar niet dat ik al die maanden, door zuiniger stoken, zoveel teveel had betaald. Heerlijk vooruitzicht. En ook een goede ondersteuning in mijn huidige energie-beleid.
Het iedere week noteren van mijn meterstanden geeft resultaat. Ik blijf bij de les en kan bijsturen waar dat nodig is.

Eigenlijk geldt dat beleid voor wel meer dingen. Je kop niet in het zand steken, maar bij de les blijven. Soms is het koud, dan heb je warmte nodig. Soms is het warm, dan red je het zonder bijverwarming. In welke vorm dan ook. En soms straal je zelf genoeg warmte uit om je omgeving op te warmen.

En simpelweg genieten van wat de dag van vandaag je te bieden heeft. Een zonnige achtertuin, planten die uitlopen, gras wat geknipt kan worden (en kattendrollen verwijderen). De wijsheid van een hond die Wilfred heet. Kan allemaal.










2 opmerkingen:

Petr@ zei

Dat lijkt me een goed voornemen om luchtiger te leven!
Dat ga ik ook doen!
Want de meeste dingen waar je je druk om maakt is toch meestal niets aan te doen.

Fijne dag!

Lot zei

De Dalai Lama heeft al gezegd: Verandering vindt alleen plaats door aktie!