maandag 18 november 2013

Zondagse kleren

Vaak en regelmatig graaf ik me in mijn huis in, vooral de weekenden. In de winter is dat sowieso makkelijker natuurlijk. Vroeger donker en niemand die het raar vind dat je binnen blijft.

Ook merk ik dat ik te weinig leuke dingen verzin voor mijzelf. Uit knieperigheid, uit lamlorigheid, uit gemakzucht, uit zuinigheid, uit zieligheid...verzin een label en ik plak het erop.

Vroeger op zondag had je in ons gezin de traditie van Zondagse Kleren. De jurk die je alleen op zondag aan mocht. Naar de kerk, naar Oma en Opa. Je ouders deden hun best je op je mooist te presenteren met van die lakschoentjes en je haren, toen ik eindelijk eindelijk lang haar mocht hebben, in een staart (want meer wist mijn moeder niet te verzinnen hahah...). Toen mijn zusjes in ons gezin kwamen heb ik echt uren besteed aan het invlechten van hun haar, diademen van haar, knotjes, staartjes, leuke speltjes...alles wat ik vroeger nooit kreeg of mocht. Heb jarenlang dezelfde kapper als mijn broertjes gehad en daardoor ook hetzelfde kapsel. Kort en jongensachtig.

Anyways....ik bedacht me gisteren dat om het ouderwetse zondaggevoel te krijgen ik na mijn haar eens een keer in vorm te hebben geföhnt, ik een jurk aan ging trekken, vestje erover voor de kou (zomerjurk), leuke oorbellen erbij, lekkere warme panty en dat ik die dag echt naar buiten moest. Iets anders dan een eindje fietsen, maar iets feestelijks. De hort op. Verzin iets! En ja...zeurpiet, je hebt niet zoveel geld, maar wees creatief.......

En aangekleed gaat uit.

Ik heb dus een museumjaarkaart, maar had er tot op heden nog maar één keer gebruik van gemaakt. Errug toch! Dus hoppa....de bus in en naar H aarlem naar het museum waar ze een wonderschone tijdelijke tentoonstelling hebben van tekeningen en etsen van Rembrandt.

Mooi!!!!!!!

Zo leuk om een heel budgetvriendelijk uitje te hebben. Die kaart had ik voor Moederdag gehad. En nog leuker om al die vrolijke kinderen onderweg te zien...Oh ja....Sinterklaas kwam natuurlijk vandaag aan in de stad!!...Overal Pieten, overal lachende kinderen. Leuk hoor.

Leuk boetiekje gezien met nog leukere tassen. Helemaal niet duur, maar wel uniek. Iets om een spaarpotje voor te maken.

Lekker met de bus weer terug en dan is het fijn om weer thuis te komen, opgeladen met mooie beelden, vrolijke gezichten in de stad en te weten dat je voor een paar euro reiskosten heel veel inspiratie hebt opgedaan.

Wat grappig is. De auto van mijn zoon staat voor de deur. Die mag ik gebruiken wanneer ik wil. Natuurlijk moet ik er wel benzine in gooien en ik bedacht zaterdag dat ik wel een rondje dorp kon doen. Dus eerst tanken bij de witte pomp. En daarna met een grote tas met spullen die al klaarstonden naar de Kringloop, bio-boodschappen doen en nog een boodschap voor mijn dochter (die aan het werk was) en dan weer huiswaarts. De auto parkeerde ik gratis bij een bouwmarkt net iets buiten het centrum. Ik liep mijn rondje naar de winkels, naar de biosupermarkt en daarna via een zijstraatje weer terug naar de auto. Niks voor de deur parkeren...gewoon even wat extra lopen, da's goed voor me.

Ook niet extra gaan rijden, want ik realiseer me hoe duur brandstof geworden is. Even naar mijn moeder op en neer rijden kost me zo'n € 24,-- met de auto.  Toen ik nog een lease-auto had met brandstof pas, hoefde ik daar helemaal niet op te letten. Er werd een bedrag van mijn salaris ingehouden en daarvoor kon ik onbeperkt gebruik van mijn auto maken. Ik had een collega die zelfs meerder malen per jaar naar het buitenland ging en bonnetjes declareren als het tankstation zijn pas niet accepteerde in het buitenland. Ik vond dat superdeluxe  toen ik nog geen auto van de zaak had en het leek me dat als een bedrijf op de centjes moest letten, daar de eerste slag te maken was. Niet meer onbeperkt die auto laten rijden. En zeker niet vakantie's in het buitenland sponsoren.

Nu ik dus geen auto heb, zie ik hoeveel extra geld in natura je eigenlijk kreeg. En hoe weinig je nadenkt over hoeveel vrijheid dat geeft. Nou ja vrijheid met Gouden Ketenen natuurlijk.
Ga straks toch maar zo'n treinkaartje bij de H ema online kopen. Altijd handig als je denkt ergens naar toe te willen, maar het budget laat het niet toe.

Las ik een leuke vacature, wordt er als eis gesteld dat je niet alleen een rijbewijs moet hebben, maar ook een auto. Toch ga ik solliciteren. De functie is te leuk en ik moet natuurlijk eerst nog worden uitgekozen. In deze tijd is het al heel wat als een een mailtje krijg dat je het niet geworden bent.

Moed houden...en volhouden dus.

Pink Zebra business







1 opmerking:

Petr@ zei

Wij hadden vroeger ook zondagse kleren en eigenlijk trek ik op zondag meestal iets nettere kleding aan dan doordeweeks ;-)
Je hebt er een heerlijke dag van gemaakt in je mooie jurk!
Veel succes met je sollicitatie!