donderdag 14 maart 2013

Pay it forward

In de rij bij de supermarkt zag ik een man, een vrouw en een kindje staan met maar een paar boodschappen. De man had zijn hand vol met kleingeld.

Ik was direct jaren terug in de tijd en voelde de radeloosheid van niet genoeg geld voor boodschappen in huis hebben en alle jaszakken afzoeken voor nog een kwartje of een dubbeltje.

Toen ze aan de beurt waren zag ik dat de cassiere een zak rijst teruglegde. Ik gaf aan dat ik die wel zou betalen, maar ik denk dat ze me niet verstonden en ze liepen al weg, zonder hun zak rijst. Ik riep dat ze hun rijst niet moesten vergeten. En geen probleem; is al betaald.

Ik schaamde me; ik stond keihard aan mijn oude salesmanager te denken en op mijn tong te bijten, zodat niet in janken uitbarstte! Why...was ik zo goed bezig, de weldoener, met haar kar vol boodschappen? Moest ik applaus? Zag iedereen mij wel. Waarom die emoties zo opeens? En jemig....janken in het winkelcentrum....Hou toch even op joh!

Ik voelde me beschaamd omdat er kennelijk nog steeds gezinnen zijn die een pak rijst niet kunnen betalen. En ik weet donders goed dat toen ik nog met met mijn ex-man getrouwd was we geen slecht inkomen hadden, maar ook nooit geld. Dat besteedde hij liever aan een paar handgemaakte leren schoenen uit Londen, of aan zijn vriendin, of aan nog een paar andere kinderen in den vreemde, of iets wat hij in zijn neus schoof...Dus misschien heb ik net wel een zelfde soort eikel geholpen.
Ik voelde bij de kassa de eenzaamheid van weinig geld hebben, niet kunnen leven hoe je wilt, de schaamte van niet genoeg hebben voor de basale dingen. De schaamte die ik voelde en de eenzaamheid, want dit deelde ik met niemand. Niemand die wist hoe moeilijk ik het had. Hoe ik goochelde met rekeningen, met dubbeltjes en kwartjes en keihard werd uitgelachen door die ex-man. Een tripje met wat in zijn anus en hij had weer geld zat. Voor zijn eigen hobbies; ik heb daar nooit wat van willen hebben.

Ik wist niet dat zoiets simpels zoveel kon oproepen. Ik was weer helemaal terug in die eenzame zware tijd. Helemaal alleen door mijn keus voor deze man.

Het is de Flylady die vaak oproept om To Pay it forward. Betaal iets voor iemand die voor je staat. Die het zelf kennelijk niet zo goed heeft als jij.





2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Optimist,

Wees blij dat je van die Ex af bent!
Je hebt je gevoelens heel goed opgeschreven, begrijpelijk dat
zoiets "kleins" je zo kan raken. Het maakt jouw mens, met alle verwarrende
gedachten.

Maggie zei

Wat een mooi idee van dat betalen voor de mensen die voor je staan. Zo maak je mensen heel blij en dankbaar. Zeker nu je zelf weet hoe het voelde, toen je het zelf meemaakte.